تاریخچه صنعت پلاستیک

تاریخچه صنعت پلاستیک

 با طراحی و ساخته شدن اولین ماشین تزریق پلاستیک در سال 1872 توسط برادران هیت صنعت پلاستیک شروع به پیشرفت کرد . در فاصله چند دهه بعد دانشمندان و محققان زیادی در زمینه تولید انواع مواد پلاستیک ، روش های قالب گیری و همچنین نحوه تولید انبوه قطعات پلاستیک فعالیت نمودند تا نهایتا در سال 1920 صنعت پلاستیک بنیان گذاری شد و تا امروز هم در حال فعالیت و پیشرفت است .

با گذشت زمان پلاستیک با ویژگی های منحصر به فرد خود جای پای خود را به عنوان یک صنعت پایه در زندگی صنعتی مردم تثبیت کرد و توانست روز به روز در شاخه های مختلف صنعت پیشرفت کند به طوری که امروز حتی تصور دنیا بدون پلاستیک و در کل بهتر بگوییم خانواده پلیمر ها امکان پذیر نیست . لوله های انتقال آب در منازل ، انواع بطری ها ، ظروف لوازم آرایشی و بهداشتی ، مخازن ذخیره مواد شیمیایی و همچنین قطعات کامپوزیتی پلاستیک تنها چند نمونه از کاربری های محصول صنعت پلاستیک است . این کاربرد ها با پیشرفت روز افزون علوم مرتبط با پلیمر در حال افزایش نیز هست ، ساخت قطعات پلاستیکی که قادر به تحمل درجه حرارت های بالا را دارند و قطعات پلاستیکی که جذب آهن ربا می شوند نمونه ای از این پیشرفت ها است.

عمده ترین و مهم ترین بخش از صنعت تولید قطعات پلاستیک ، قطعاتی هستند که به روش تزریقی تولید می شوند امروزه حدود 40% از قطعات پلاستیکی به روش تزریقی تولید شدهاند ، برای مثال در کشور امریکا حدود صد هزار ماشین تزریق پلاستیک وجود دارد که در حال تولید انواع قطعات در اندازه ها ، شکل ها ، کیفیت ها و… هستند . مهمترین بخش در تولید قطعات تزریقی نیز قالب زریق پلاستیک است که تمام ویژگی های محصول را به خود وابسته می کند .

همگام با پیشرفت روش های تولیدی مانند ماشین کاری با دستگاه ها فرز و تراش و یا روش های مدرن ماشین کاری مانند EDM , WEDM و … توانایی ساخت قالب های زریق پلاستیک پیچیده و ظریف نیز افزایش پیدا کرده است از این رو طراحی متنوع و ساخت قطعات پلاستیک به علم قالب سازی وابسته است و به کمک قالب های تزریق پلاستیک و ماشین های تزریق پلاستیک امروزه قطعات دقیق و پیچیده از جمله موبایل ها ، لپ تاپ ها ، کامپیوتر ها ، اسباب بازی ها و… قابل تولید شده اند

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *